אם בארזים נפלה שלהבת, למה לעזאזל קציני צה"ל לא יכולים להקפיד על הנחיות ההופעה והלבוש?

אני לגמרי מודע לכך שמיד אחרי שתסיימו לקרוא את הקטע הזה, חלק ניכר מכם יחשבו שאני אדם קטנוני, המתעסק בזוטות, ואשר קורא הרבה יותר מדי משמעות לתוך משהו שאין לו הרבה משמעות. אבל אני הולך להגיד את זה בכל זאת. אני שונא את העובדה שקציני צה"ל הבכירים מופיעים בטלויזיה כאשר הם לבושים באופן בלתי תקני.

את השירות הצבאי שלי ביליתי במפקדת חיל האוויר, בקריה, בתל אביב. כג'ובניק, גם אני הייתי חשוף "למבצעי המלביש" של המשטרה הצבאית ששמו את הדגשים על ההופעה והלבוש של החיילים במטה, וראיתי לא אחת כיצד היום של חייל זה או אחר הוחרב באיבחת עט חדה ומושחזת לאחר שהוא נתפס ללא דיסקית, ללא גומיות בנעליים או עם כפתור פתוח בחולצה, וזאת לאור הנחיות האכיפה של המשטרה הצבאית. אלא, שבניגוד לכל הג'ובניקים, במשך כשנתיים הייתי גם במדור משמעת של חיל האוויר – מה שאומר שאני ידעתי מהי הופעה תקנית לא פחות טוב ממרבית שוטרי המשטרה הצבאית (ובטוח מחלק ממש"קי המשמעת) והכרתי את הנחיות הפיקוד העליון (אני משתמש במונח הזה כי "פקודות מטכ"ל" הוא כבר לא השם העדכני להוראות ההופעה והלבוש) בנושא. וראיתי שבמקביל לכל החיילים שהיו לבושים ברישול, היו גם לא מעט קצינים ונגדים לבושים בצורה דומה ושבהם לא נגעו, כי, ובכן, זה זוטות.

לפני קצת זמן, כאשר עוד שקלו את מועמדותו של אלוף (מיל') גלנט לתפקיד הרמטכ"ל, הזכרונות של השירות הצבאי (המיותר למדי) שלי חזרו ותקפו אותי לנוכח העובדה שלא הצלחתי להתעלם מזה שהמדים שלו (מדי א', כן?) היו בלתי תקניים. האלוף גלנט, בוגר יחידת התנדבות (שייטת 13), היה זכאי לענוד על דש חולצתו את סיכת היחידה מעל לכיס החולצה השמאלי (בהכרח השמאלי). בתור בוגר קורס צניחה, הוא אף זכאי לענוד על דש חולצתו גם את הסיכה של בוגרי קורס צניחה צבאית (אף סיכה זו, מעל לכיס השמאלי). מאחר ואי אפשר לענוד סיכת יחידת התנדבות מעל לסיכת צניחה על פי הפקודה, ההנחיה החד משמעית הינה כי הסיכה "החשובה" יותר, היא סיכת יחידת ההתנדבות, תוענד מעל לכיס שמאל וכנפי הצניחה יוסטו ויוענדו מעל למרכז כיס ימין. האלוף גלנט לא הקפיד על ההנחיות הללו, ולכן הסיכה שלו הופיעה פעם מעל לכיס שמאל (כאן, כאן וכאן)ופעם מעל לכיס ימין (למשל כאן), כולל בתמונה הרשמית שלו. ואז התחלתי לחשוב על משהו: אם קציני צה"ל הבכירים ביותר לא כפופים לחוקי ההופעה והלבוש (היעדר הדיסקית, למשל, הוא תופעה ידועה של רא"ל חלוץ, אשר נראה כאן בהשוואה מול צוער בבה"ד 1 שכן עם דיסקית, רא"ל יעלון, רא"ל מופז רא"ל ליפקין-שחק ואף רא"ל ברק), למה שאחרון החיילים יהיה כפוף להם? הרי פקודות ההופעה והלבוש אינן מבחינות בין דרגתו של החייל ואין מבחינות בין תפקידו ו/או מקצועו הצבאי. הן קובעות כיצד תיראה הופעתו של חייל, באשר הוא חייל, כחלק ממערכת וכחלק מתדמיתו של הארגון המכונה צה"ל. ואם בצמרת הפיקוד העליון לא אוכפים הנחיות שמעצם טבען אינן מבחינות, טכניות לחלוטין, אשר נועדו לשמור על כבוד המערכת ועל פניה, איזה מסר אמור לקבל מזה אחרון החיילים בשטח? שזה בסדר לעבור על החוקים, פעוטים וזניחים ככל שהם יהיו, אבל רק ככל שאתה עושה את זה לאחר שאתה עולה במעלה הדרגות?

אז אולי אני באמת קטנוני ברמות על. אולי אני סתם מתחרפן מזה שאני רואה אנשים עוברים בבוטות ובהפגנתיות על החוק בעצמם – מטופש ככל שהוא יהיה – אך מתעקשים על אכיפתו כנגד הכפופים להם. זה לכל הפחות מה שעשה רא"ל חלוץ. או שאולי אני פשוט קטנוני ומתעצבן כי אני חושב שמי שלא מקפיד על הנחיות ההופעה והלבוש, מאחר והוא חושב שהחוקים של המסגרת אליהם הוא כפוף ואליה הוא שייך הם קטנוניים, זניחים, כנראה גם לא מקפיד על נהלים או הנחיות אחרות.

עריכה: תוקנו שגיאות כתיב.

עריכה שנייה: מסתבר שגם רא"ל גנץ עושה את זה. וזה ממש, ממש, ממש מעצבן.

להשאיר תגובה

