על תוספת התקציב האפקטיבית למשרד הבטחון שעברה השבוע, שמעתם?

נהוג לומר כי אופיו האמיתי של אדם ניכר לפי כוסו, כיסו וכעסו. אופיו של הבלוגר ניכר גם לפי דייקנותו ומידת התדירות בה הוא מעדכן. על סמך מידה זו, אני בלוגר גרוע. ואם כבר אני בלוגר גרוע, אז אני אנצל את ההזדמנות כדי להוציא מעט מן הכעס שלי.

בשקט בשקט, בלי ששמתם לב, תקציב הבטחון גדל ב-5.9.2012 בעוד כמה מיליארדי שקלים. למעשה, 6 מיליארד לפחות. איך אני יודע את זה? כי ביום רביעי נחתם ההסכם לפינוי שדה התעופה שדה דב, המשמש בעיקר את חיל האוויר, והקמת שכונת מגורים חדשה תחתיו בתל אביב.
Ynet מדווחים כי תנאי ההסכם כוללים יישום החלטת ממשלה בנושא, ואני מצטט:

בהתאם להחלטת ממשלה מפברואר האחרון, ההכנסות יחולקו באופן הבא: עד 6 מיליארד שקל, יועבר הכסף משרד הביטחון כדי לממן את הקמת הבסיסים החדשים בנגב. מעבר לסכום זה, יתחלק הכסף כך ש-34% יעברו לתקציב הביטחון ו-66% יעברו למשרד האוצר ומשם לתקציבי המשרדים האחרים.

ואם זה נכון – זו בעיה. בעיקר, כי המשמעות של החלטת הממשלה הזו היא הגדלה בלתי מבוקרת של תקציב הבטחון על ידי פעולת ממשלה שלא עברה את בקרתה של הכנסת. יחד עם זאת, יש מקום להציב הסתייגות מסויימת: ייתכן והעברת הבסיסים מלכתחילה נועדה להיות מתקוצבת ממכירת המקרקעין. חיפשתי בהחלטות הממשלה ובספר התקציב, ולא מצאתי תימוכין לזה. אם תמצאו – עדכנו אותי, בדחיפות. זה ישנה את כל הפוסט שלי.[1]

אולם, אם הבנתי נכונה את הדברים, התקציב הזה מתווסף לתקציב שהמדינה אמורה לתת למשרד הבטחון כדי לבצע את המעבר. את הדברים הללו אני מסיק על סמך עיון במסמכים רשמיים של ממשלת ישראל. לצורך זה, אני מפנה אל תקציב המדינה לשנים 2011-2012 (Pdf).

בעמוד 104 לתקציב מצוין – מפורשות – כי משרד הבטחון מקבל תקציבים מיוחדים לצורך העברת בסיסיו ממרכז המדינה לנגב. זה נכון לקריית ההדרכה החדשה (עיר הבה"דים); זה גם היה נכון לפינוי בסיס חיל האוויר בנתב"ג לנגב. התקציבים הללו הם בגדר מיליארדי שקלים שניתנו למשהב"ט עד כה – ויש להניח, על סמך אותה מגמה, שמיליארדים נוספים ינתנו לו בהמשך לצורך ביצוע המשך המעבר.
והנה, ביום רביעי, ה-5.9.2012, אנו מתבשרים כי מעבר לכסף הזה – משהב"ט יכניס לקופתו, על חשבון יתרת קופת המדינה, עוד כמה מיליארדים שיתקבלו בתמורה למכירת המקרקעין שעליהם יושבים הבסיסים. המקור לכסף הזה? עסקאות שייחתמו עם הקבלנים הפרטיים שיקנו את הקרקע.

במצב זה – משרד הבטחון מקבל פעמיים כסף עבור פינוי אותו בסיס, משני מקורות שונים, ללא בקרה הולמת של הכנסת.

כמובן, עסקה חד פעמית כזו לא מצביעה על שיטה או חלילה מגמה. אבל כבר יום למחרת, ב-6.9.2012, התבשרנו כי משרד הבטחון נאות סוף כל סוף להזיז את קרני הלייזר הבלתי נראות שלו ולאפשר בנייה רוויה בלב אזורי הביקוש, אבל לא בחינם. אומר Ynet:

במסגרת ההסכם, יעבירו עיריות תל-אביב ונתניה למשרד הביטחון כ-60 מיליון שקל, על מנת שתתאפשר בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור בערים אלה.

כן, אתם קוראים נכון. עיריית תל אביב ועיריית נתניה, ישלמו מכספי הארנונה שלכם, למשרד הבטחון, 60 מיליון שקל, שהם יותר משווי התקציב שצפוי להיות מושקע במיגון העורף בשנת 2012 לפי תקציב המדינה (תקציב המדינה 2011-2012, עמוד 109), על הזכות להזיז קרן לייזר בלתי נראית.[2]

אבל דעו לכם שלא הכל אבוד. ההפקרות הזו היא לא כוללת ומנת חלקם של כל הפוליטיקאים שלנו. השר שטייניץ עושה מאמצים כדי לקבל פירוט משר הבטחון, כנראה יותר מכל שר אוצר אחר לפניו. שר האוצר הרי מבין את מה שכל מי שעיניו בראשו מבין, והוא שבמחשכים ייעלמו הכספים, והוא נלחם בהתאם (גם אם לרוב הוא מפסיד). לצערי – ולמעשה, לצערנו כולנו, ההכנסות הנוספות הללו, לצד התקציב הנדיב מאד של משרד הבטחון, לא מונעים ממנו להמשיך לדרוש הגדלות תקציב. הדרישות הללו מגיעות אפילו כאשר כולם מקצציםואפילו כאשר הוא לא עומד ביעדים שהוא עצמו היה שותף לקביעה שלהם.

לצערי, כל מה שאמרתי עכשיו הוא גם לא חזות הכל. אני חושב שהייתי מסוגל לקבל את כל השטיקים והטריקים התקציביים שמערימים עלינו בתור פוליטיקה חכמה ואינטליגנטית אילו רק היה לי את השקט הנפשי ואת הידיעה שהכספים שלנו מושקעים במקומות נכונים.
אילו ידעתי, בוודאות גבוה, כי כל התקציבים של משרד הבטחון מועילים באופן מפורש וישיר לעם ישראל – אני לא בטוח שהייתי מתעצבן.

אבל כבר בעמוד 105 לספר התקציב 2011-2012, אנחנו מגלים עוד משהו שאמור להעלות לכולכם את הסעיף: משרד הבטחון, שתקציבו אמור להבטיח, אתם יודעים, בטחון, מחצין עלויות על משרדים אחרים. בין היתר, על משרד האוצר.

כך, באותו תקציב בו נקבע כי יש לתת למשרד הבטחון עוד כסף כדי להבטיח את ביצוע מעבר הבסיסים לנגב כראוי, נקבע גם כי יש לאפשר למשרד הבטחון להתחלק בעלויות הקמת המכשול המערבי (שם הקוד לגדר עם מצרים) עם משרד האוצר.
שם, על פי עמוד 105, מגלים שחצי מהעלות של מכשול שכל תכליתו היא הספקת בטחוןהעבודה של משרד הבטחון, נופלת על האוצר.

אם כל המטרה של החלוקה הזו היא חשבונאית, וההצדקה למימון המכשול מתקציב האוצר הוא אילוץ פוליטי צר וקטנוני, אני רוצה לדעת על זה. כי מבחינת המנהל התקין והראוי, מקום בו כסף מיועד באופן מפורש לפרויקט בטחוני, הוא צריך לצאת מהמשרד שאחראי על הבטחון.

יתרה מכך – אם הכסף הזה יוצא מן העודפים של המדינה, הנשמרים על ידי הקופה הציבורית בקופת אוצר המדינה, מן הראוי, ולו לצורך מראית עין, שהם יועברו קודם כל למשרד הבטחון לפני שהם עוברים לתכלית בטחונית. רק ככה נוכל לדעת לבקר כמה כסף יצא מקופת העודפים ולאיזה צורך.

העובדה שאנחנו חיים בשכונה קשה היא לא חדשה לי. אני לא מופתע לקום בבוקר ולגלות שאני במזרח התיכון. אבל אני כן מופתע ממידת התעוזה שיש בחלק מן המהלכים הללו, ומכמה קל לגלות את הדברים המקוממים והמתסכלים הללו. אני לא כלכלן, אני לא חשבונאי, אני בקושי עורך דין, אבל אפילו אני יודע לזהות שיש פה בעיות מהותיות שמחייבות התייחסות דחופה.

כל עוד אנחנו נעבור בשתיקה על התרגילים הללו ונמחא כפיים בכל פעם שצה"ל מצליח לעשות משהו בלי לדרוש ממנו דין וחשבון על כל יתר הדברים שהוא לא עושה, ואם נעמוד לדום בכל פעם שמישהו יצעק "איראן" בלי להגיב "אוקיי, הבנו, אבל למה בדיוק זה מצדיק את ההתנהלות הנוכחית שלכם בכל התחומים הלא-מבצעיים?", ימשיכו להעלם לנו תקציבים בסדר גודל דמיוני מן הכיס.

[עדכון חשוב – 13/9/2012]: אתמול העבירה ועדת הכספים עוד 1.1 מיליארד ש"ח. 484 מיליון מתוך זה – למטרה שלא פורטה. ותדע כל אם עבריה, שאלו הם נבחרי הציבור שלה.

עריכה: שגיאות כתיב ותיקון משהו שלא אמור היה לשרוד את שלב הטיוטות.

—–

*תודות לבוריס, מעיין ושירן על הערות לטיוטות הטקסט.

[1] במקרה וזהו המצב הנכון – הביקורת שלי תהיה קטנה משמעותית (שכן היא הופכת לביקורת כלפי עבר בלבד ולא כלפי עתיד: למה לעזאזל צה"ל קיבל תקציב פינוי עד עכשיו?), ואאלץ לתקן את כל הפוסט. כמו כן, אם אופציה זו נכונה – אני סבור כי היה על Ynet לפרסם זאת במפורש.

[2] כפי שכבר דובר ב-2011 (אז, אגב, היו דיבורים שהיזמים יצטרכו להשתתף בעלות), כדי לאפשר בנייה רוויה ולקדם לא פחות מ-4 תוכניות בניין עיר שתקועות כבר שנים בגלל עשקנות האנשים שאחראים על הצבא שלנו. אז אם אתם קונים דירה באזור צפון תל אביב או נתניה בקרוב, דעו לכם, שהקבלנים הולכים לגלגל חלק מהעלויות המיותרות האלה על גבכם.

4 מחשבות על “על תוספת התקציב האפקטיבית למשרד הבטחון שעברה השבוע, שמעתם?

  1. שישה מיליארד שקל? זה מה ששווה שדה דוב? אני יודע שיעל בר זוהר גרה ליד אבל בכל זאת…

  2. לגבי התקצוב של הגדר בגבול מצרים – מדובר בבנייה של מערך הגנה חדש לגמרי, ואני מניח שמטבעו הוא כרוך בעלויות תחזוקה גבוהות בהרבה מהנוכחיות. יכול להיות שתוספת התקציב מיועדת לכך?.
    אם הנחה זו נכונה (ניחוש לגמרי לא מבוסס), יש לבדוק אם תוספת התקציב הזו מוגדרת לתקופה מסויימת, לכמה זמן, מה קורה בהמשך וכו'.
    תודה על הפוסט.

  3. יונתן, אתה מוזמן לדעת, להשפיע וללמוד איתנו על ההעברות התקציביות של ועדת הכספים בקבוצת גוגל גרופ
    https://groups.google.com/forum/#!forum/openmoney
    אנחנו כבר גילינו תובנות מעניינות על המידע שפורסם ב-2011 שאני בטוח שיעצבנו אותך 🙂
    http://www.hasadna.org.il/%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%99%D7%99%D7%A7%D7%98%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9C%D7%A0%D7%95/%D7%A4%D7%95%D7%AA%D7%97%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%AA-%D7%95%D7%A2%D7%93%D7%AA-%D7%94%D7%9B%D7%A1%D7%A4%D7%99%D7%9D/

להשאיר תגובה

